NORA SOUROUZIAN

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One of the finest and most acclaimed mezzosopranos of the past years, particularly known for her thrilling performances of Carmen, Azucena, Eboli, Thais and Charlotte.

Nora Sourouzian came into the spotlight by singing some of the most demanding mezzo roles, such as Azucena, Eboli, Charlotte and Carmen all over the world. In the 2019/20 season, she sang Jezibaba (Rusalka) at Theater St. Gallen and Opéra National du Rhin, among others.

 

Biography

Hailed by Opera Magazine for her “warmly-rounded sound with ease and impact at the top” and “crystalline diction,” French-Canadian mezzo-soprano Nora Sourouzian is in high demand. In 2018/19 she made her debut at the Palacio de Bellas Artes in Mexico City with La Damnation de Faust, and also appeared at the Seattle Opera and Royal Danish Opera as Azucena (Trovatore). In summer 2019 she reprised this role at the St. Gallen Festival.

In previous seasons, Nora Sourouzian joined both the Opera Graz and the Aalto Theater Essen for Azucena and Marfa (Dmitri) at the Bard Summerscape Festival. She also sang Laura (Gioconda) and Leonora (Favorita) at the St. Gallen Festival and the title roles in Thérèse and Pénélope as well as Herodias (Salome) at the Wexford Opera Festival. An acclaimed international interpreter of Carmen, Nora Sourouzian has been engaged for the title role at the Metropolitan Opera New York (with Jonas Kaufmann), Palm Beach Opera, Welsh National Opera, Den Norske Opera, Leipzig Opera, Opera Cologne, Teatro Lirico di Cagliari, Teatro Comunale di Bologna, St. Margarethen Festival, Opéra de Lausanne and on tour in Japan. Other recent performances include Aloés (L’Étoile) at the Opera Zurich, Sonetka (Lady Macbeth of Mzensk) at the Grand Théâtre de Genève, Myrtale (Thais) at the Théâtre du Châtelet, Charlotte (Werther) at the Latvian National Opera and Dulcinée (Don Quichotte) at the Teatro Massimo Palermo, amongst others.

Her concert performances include Verdi’s Messa da Requiem at the Musikhuset Aarhus, Zulema (Aben-Hamet) at Théâtre Municipal Raymon Devos, Les Nuits d’Été with the Orquestra Clássica de Espinho and Mozart’s Requiem with the Orchestre Metropolitain de Montréal. She also sang Mahler’s Symphony No. 3 with the Orchestra Sinfónica de Chile, and Frank Martin’s Die Weise von Liebe und Tod des Cornets with the Orchestre de Chambre de Genève and starred in the title role of Carmen in a concert version at the Victoria Hall with the Sinfonietta de Genève.

While in the ensemble at the Staatstheater Kassel, she sang Idamante (Idomeneo), Romeo (I Capuleti e i Montecchi, Annina (Rosenkavalier) and Second Lady (Zauberflöte).

Prior to joining the ensemble in Kassel, Ms. Sourouzian was a young artist at the International Opera Centrum Nederland in Amsterdam where she sang the title role in The Rape of Lucretia.

She was also a finalist in both the Hans Gabor Belvedere Singing Competition and the International Competition of Wagnerian Voices.

 

 

 

 

 

Biographie

Vom renommierten Opera Magazin für ihren „warmgerundeten Klang mit Leichtigkeit und Schlagkraft an der Spitze“ und ihre „kristallklare Redewendung“ „warmen, runden Klang mit schlagkräftiger Höhe“ und ihre „kristallklaren Diktion“ gepriesen, zählt die franko-kanadische Mezzosopranistin Nora Sourouzian zu den gefragtesten Sängerinnen ihres Faches. In der Saison 2019/20 debütierte sie u.a. als Jezibaba (Rusalka) am Theater St. Gallen und der Opéra National du Rhin. 2018/19 gab sie mit La Damnation de Faust ihr Mexiko-Debüt im Palacio Bellas Artes in Mexiko City, und sang Azucena (Trovatore) an der Seattle Opera und der Königlichen Oper Kopenhagen. In derselben Partie kehrte Nora Sourouzian im Sommer 2019 zu den Festspielen St. Gallen zurück.

In den vergangenen Saisonen sang sie an der Oper Graz und dem Aalto Theater Essen die Azucena und Marfa (Dmitrij) beim Bard Summerscape Festival. Außerdem war Nora Sourouzian als Laura (Gioconda) und Leonora (Favorita) bei den Festspielen St. Gallen und in der Titelrolle der französischen Opern Thérèse und Pénélope sowie als Herodias (Salome) beim Wexford Opera Festival zu sehen. Die Mezzosopranistin ist eine international gefragte Interpretin der Carmen und wurde dafür an die Metropolitan Opera New York (mit Jonas Kaufmann) engagiert. Sie sang die Partie an der Palm Beach Opera, Welsh National Opera, Den Norske Opera, Oper Leipzig, Oper Köln, Teatro Lirico di Cagliari, Teatro Comunale di Bologna, Festspiele St. Margarethen, Opéra de Lausanne und bei einer Japan-Tournee. Weitere Auftritte hatte Nora Sourouzian u.a. als Aloés (L‘Étoile) am Opernhaus Zürich, als Sonetka (Lady Macbeth von Mzensk) am Grand Théâtre de Genève, Myrtale (Thaïs) am Théâtre du Châtelet, Charlotte (Werther) an der Lettischen Nationaloper und Dulcinée (Don Quichotte) am Teatro Massimo Palermo.

Auf der Konzertbühne sang Nora Sourouzian auch Mahlers Symphonie Nr. 3 mit der Orchestra Sinfónica de Chile und Frank Martins Die Weise von Liebe und Tod des Cornets mit dem Orchestre de Chambre de Genève. Des Weiteren sang die Mezzosopranistin Verdis Messa da Requiem in Aarhus, Zulema (Aben-Hamet) am Théâtre Municipal Raymon Devos, Les Nuits d’Été mit der Orquestra Clássica de Espinho and Mozarts Requiem mit dem Orchestre Metropolitain de Montréal. In der Victoria Hall in Genf stand sie mit der Sinfonietta de Genève in einer konzertanten Produktion von Carmen auf der Bühne.

Als Ensemblemitglied des Staatstheaters Kassel sang Nora Sourouzian Partien wie Idamante (Idomeneo), Romeo (I Capuleti e i Montecchi), Annina (Der Rosenkavalier) und Zweite Dame (Die Zauberflöte). Davor war die Mezzosopranistin Nachwuchskünstlerin am International Opera Centrum Nederland in Amsterdam, wo sie in der Titelrolle in The Rape of Lucretia zu sehen war.

Sie war Finalistin sowohl beim Hans Gabor Belvedere Gesangswettbewerb als auch beim Internationalen Wettbewerb der Wagnerianischen Stimmen.

Repertoire

OPERA

Bellini - Capuleti e Montecchi - Romeo

Berlioz - Damnation de Faust - Marguerite

Berlioz  - Troyens - Cassandre

Bizet – Carmen - Carmen

Britten - Midsummer Night's Dream - Hermia

Britten - Albert Herring - Mother

Britten  - Phaedra - Phaedra

Britten  - Rape of Lucretia – Lucretia

Chabrier – Etoile - Aloés

Daugherty - Jackie O - Maria Callas

Donizetti - Favorita - Leonora

Dvorak - Dimitri - Marfa

Dvorak – Rusalka - Jezibaba

Fauré - Pénélope - Pénélope

Giordano - Andrea Chénier - Countess de Coigny

Heggie - Dead man walking - Sister Helene /Mother of Joseph

Humperdinck  - Hänsel und Gretel – Hänsel

Mariotte - Salome - Herodias

Mascagni - Cavalleria Rusticana - Santuzza

Massenet - Don Quichotte - Dulcinée

Massenet - Thérese – Thérese

Massenet – Thais - Myrtale

Massenet - Navarraise - Navarraise

Massenet - Werther - Charlotte

Mozart - Idomeneo - Idamante

Mozart - Zauberflöte - Dritte Dame

Mozart – Così fan tutte – Dorabella

Mozart – Nozze di Figaro - Cherubino

Mussorgsky - Boris Godounov - Fyodor

Ponchielli - Gioconda – Laura

Puccini – Manon Lescaut – Musicus

Rossini – Comte Ory - Isolier

Schostakowitsch - Lady Macbeth of Mzensk -  Sonietka

Strauss - Ariadne auf Naxos - Komponist

Verdi – Aida - Amneris

Verdi - Don Carlo - Eboli

Verdi – Falstaff - Meg Page

Verdi - Trovatore – Azucena

Wagner – Walküre - Fricka/Waltraude

Wagner - Rheingold - Fricka/Erda

CONCERT

Mahler – Symphony No. 3

Verdi – Messa da Requiem

                                                                                                                         

Contact

Magdalena Krausgruber, BA & BSc

mk@medea-music.com

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