Markus Butter

News

One of the most versatile bass baritones of our time.

Highlights of the artists‘ 2018/19 season will be his debut at the Royal Opera House Covent Garden as Gunter in Götterdämmerung and a concert performance at the Konzerthaus Vienna. Markus worked with legendary conductors such as Sir Antonio Pappano, Nikolaus Harnoncourt, Herbert Blomstedt, Semyon Bychkov or Zubin Mehta.

UPCOMING
Elbphilharmonie Hamburg / Die Fledermaus / Manfred Honeck
December 30, 2018 - January 2, 2019

Biography

MARKUS BUTTER, BASS-BARITONE

A member of the Opera Graz. Among others, he sang roles like Count Capulet in Romeo et Juliette, Escamillo in Carmen, Kurwenal in a new production of Tristan and Isolde and the title role of Il prigioniero. He performed also in Die Zauberflöte, La Bohème, and Die Passagierin at Semperoper Dresden, and joined Thomas Hangelbrock for Bach‘s St. John’s Passion.

Highlights of his 2018/19 season will be i.e. a concert at the Konzerthaus Vienna and his debut at the Royal Opera House Covent Garden as Gunter in Götterdämmerung.

Markus Butter made his debut at the Bregenz Festival in the world premiere of HK Gruber's Geschichten aus dem Wienerwald and received excellent reviews. In the same production, the baritone returned to Theater an der Wien. At the beginning of the last season, he sang the role of Lescaut in Puccini's Manon Lescaut at the Theater Essen. At Dresden State Opera, where he was ensemble member for several years, he performed a.o. the role of Wolfram (Tannhäuser), Gunther (Götterdämmerung), Germont (Traviata), Marcello (Bohème), Conte (Le Nozze di Figaro), Guglielmo (Cosi fan tutte), Don Giovanni (Don Giovanni), Musiklehrer (Ariadne auf Naxos).

The Royal Danish Opera Copenhagen engaged him for a new production of Krzysztof Penderecki's Devils of Loudon, directed by Keith Warner. He made his opera debut at the Salzburger Festival as Ottokar in a new production of Weber’s Der Freischütz under Markus Stenz, sang in a new production of Orlando Paladino at the Theater an der Wien under Nikolaus Harnoncourt and made his concert debut at the Teatro alla Scala.

He also sang roles such as Eugene Onegin, Count Almaviva (both at the Opera Graz) or Marcello at the Semperoper Dresden.

In previous seasons Markus Butter has gathered a very good reputation as concert performer as well. Highlights of the previous seasons include the world premiere of Maxwell Davies' Symphonie N°10 with the London Symphony Orchestra conducted by Sir Antonio Pappano. After his debut with the Berlin Philharmonics under Nikolaus Harnoncourt, the Austrian bass-baritone was immediately invited for further concerts under Herbert Blomstedt. Before that, he made his debut with the Dresden Staatskapelle under Daniel Harding, the Orchestre de Paris under Paavo Järvi, WDR Symphony Orchestra under Semyon Bychkov, at the Bach Academy in Stuttgart under Helmuth Rilling and the Musikverein in Vienna under Fabio Luisi.

He performed concerts with the Münchner Philharmoniker, MDR Symphony Orchestra Leipzig, Orchestre de la Suisse Romande Geneve, Orchestre dell’Accademia Nazionale Santa Cecilia di Roma and worked with famous conductors such as Zubin, Bertrand de Billy, Kirill Petrenko, Bruno Bartoletti, Stefan Soltesz and Wolfgang Sawallisch.

 

 

 

Biographie

Markus Butter, bass-bariton

Highlights der 2018/19 Saison von Markus Butter werden u.a. sein Auftritt im Wiener Konzerthaus sowie sein Debüt am Royal Opera House Covent Garden als Gunter in Götterdämmerung sein.

Seit 2015/16 ist er festes Mitglied des Grazer Opernhauses und war hier bislang als Comte Capulet in Romeo et Juliette, Escamillo in Carmen, Kurwenal in Tristan und Isolde sowie in der Titelpartie von Il Prigionero u.a. zu hören. Die Semperoper Dresden verpflichtete ihn in 2016/17 für Die Zauberflöte, La Bohème und Die Passagierin, und unter der musikalischen Leitung von Thomas Hengelbrock sang er im Rahmen einer Tournee die Johannes-Passion von Bach.

Im Sommer 2014 debütierte Markus Butter bei den Bregenzer Festspielen in der Uraufführung von H K Grubers Geschichten aus dem Wienerwald und erhielt dafür hervorragende Kritiken. Im Weiteren sang er zu Beginn der letzten Saison die Partie des Lescaut in Puccinis Manon Lescaut am Theater Essen. An der Sächsischen Staatsoper Dresden, der er über mehrere Jahre als festes Mitglied angehörte, war er u.a. als Wolfram (Tannhäuser), Gunther (Götterdämmerung), Germont (Traviata), Marcello (Bohème), Conte (Nozze di Figaro), Guglielmo (Cosi fan tutte), Musiklehrer (Ariadne auf Naxos) u.a. zu erleben.

Die Royal Danish Opera Copenhagen verpflichtete ihn für die Neuproduktion der Teufel von Loudon von Krzysztof Penderecki in der Regie von Keith Warner. Er wirkte bei den Salzburger Festspielen als Ottokar in einer Neuproduktion von Webers Freischütz unter Markus Stenz mit, sang die Neuproduktion von Orlando Paladino unter Nikolaus Harnoncourt in Wien und gab sein Konzertdebüt am Teatro alla Scala Milano.

Auch im Konzertbereich hat sich Markus Butter in den letzten Saisonen als gefragter Künstler profilieren können. Zu den Höhepunkten der vorhergehenden Spielzeiten zählen die Uraufführung von Maxwell Davies´Symphonie N°10 mit dem London Symphony Orchestra unter Antonio Pappano. Nach seinem Debüt bei den Berliner Philharmonikern unter Nikolaus Harnoncourt wurde der österreichische Bass-Bariton sofort für weitere Konzerte unter Herbert Blomstedt im März 2011 eingeladen. Zuvor debütierte er bei der Staatskapelle Dresden unter Daniel Harding, beim Orchestre de Paris unter Paavo Järvi, WDR Sinfonieorchester Köln unter Semyon Bychkov, bei der Bachakademie Stuttgart unter Helmuth Rilling und im Wiener Musikverein unter Fabio Luisi.

Er konzertierte des Weiteren mit den Münchner Philharmonikern, MDR Sinfonieorchester Leipzig, Orchestre de la Suisse Romande Geneve, Orchestre dell’ Accademia Nazionale Santa Cecilia und arbeitete mit namhaften Dirigenten wir Zubin Mehta, Bertrand de Billy, Kirill Petrenko, Bruno Bartoletti, Stefan Soltesz und Wolfgang Sawallisch.

 

 

Repertoire

Opera

Beer – Polnische Hochzeit - Zagorski

Beethoven – Fidelio – Fernando

Bizet – Carmen – Escamillo/Morales

Britten - Rape of Lucretia - Junius

Dallapiccola – Prigioniero – Prigioniero

Donizetti - Anna Bolena - Lord Rochefort

Donizetti - Maria Stuarda - Cecil

Dvorák - Rusalka - Gamekeeper

von Einem – Besuch der alten Dame – Prediger

von Einem – Prozess

Gluck - Alceste - Grand Prêtre

Gounod – Faust – Valentin

Gruber – Geschichten aus dem Wienerwald – Rittmeister/Beichtvater

Handel – Alcina – Melisso

Haydn – Orlando Paladino – Caronte

Henze - Upupa - Al Kasim

Henze - Gisela - Jan-Philipp Schluckebier

Humperdinck – Hänsel und Gretel – Peter

Leoncavallo – Pagliacci – Silvio

Lortzing - Zar und Zimmermann - Zar

Martinů – Greek Passion – Fotis

Mozart – Cosi fan tutte – Guglielmo

Mozart – Nozze di Figaro – Conte Almaviva

Mozart - Don Giovanni – Masetto/Don Giovanni

Mozart - Zauberflöte - Papageno/Sprecher

Oliver – Mario und der Zauberer – Zauberer

Penderecki – Devil of Loudon – Mannoury

Puccini – Bohème – Marcello

Puccini– Madama Butterfly – Sharpless

Puccini – Manon Lescaut – Lescaut

Rossini – Cenerentola - Alidoro

Schmidt - Notre Dame - Archidiakon

Schreker – Ferner Klang – Graf, Dr. Vigelius

Smetana - Dalibor - Budivoj

Strauß - Fledermaus - Frank

Strauss – Ariadne auf Naxos – Harlekin/Musiklehrer

Strauss – Capriccio - Olivier

Strauss – Guntram – Herzog Robert

Strauss - Schweigsame Frau – Barbier

Szymanowski – King Roger - Roger

Tchaikovsky - Eugene Onegin - Eugene Onegin

Verdi - Falstaff - Ford

Verdi – Traviata- Germont

Wagner – Götterdämmerung – Gunther

Wagner – Tannhäuser – Wolfram

Wagner - Lohengrin - Heerrufer

Wagner - Tristan and Isolde - Melot/Kurwenal

Weber - Freischütz – Otokar

Weill – Dreigroschenoper - Brown

CONCERT

Bach - Magnificat

Bach - Mass in b minor

Bach - Johannespassion

Bach - Matthäuspassion

Bach - Weihnachtsoratorium

Beethoven - Missa solemnis

Beethoven - Symphony N° 9

Berlioz – Enfance du Christ - Joseph

Brahms - Vier ernste Gesänge

Brahms - Deutsches Requiem

Britten - Cantata misericordium

Bruckner - Te deum

Bruckner - Mass in f minor

Britten - War Requiem

Bruckner - Mass in D minor

Bruckner – Requiem

Dvorak - Stabat Mater

Dvorak - Biblical Songs

Händel - Messiah

Haydn - Schöpfung

Haydn - Lord Nelson Mass

Haydn - Paukenmesse

Haydn – Theresienmesse

Mahler – Lieder eines fahrenden Gesellen

Martin - In terra pax

Maxwell Davies – Symphony N° 10

Mendelssohn-Bartholdy - Elias

Mendelssohn-Bartholdy - Christus

Mendelssohn-Bartholdy – Paulus

Liszt – Legend of St. Elisabeth

Mozart - Requiem

Mozart - Mass in c minor

Mozart - Krönungsmesse

Mozart - Spatzenmesse

Mozart - Orgelsolomesse

Mozart - Waisenhausmesse

Mozart - Arias

Purcell - Te deum

Schubert - Winterreise

Schubert - Schöne Müllerin

Schubert - Mass in E flat major

Schumann - Requiem for Mignon

Schumann - Faust Scenes

 

 

Contact

Elisabetta Hartl

eha@medea-music.com

Ines Ayachi, BA

ia@medea-music.com

Photos

Download Image
© Oper Graz Download Image
© Oper Graz Download Image
© Oper Graz Download Image
© Th.a.d.Wien Download Image
© Th.a.d.Wien Download Image